Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

Ερμούπολη Σύρος

Ερμούπολη Σύρος:
Μια «Αρχόντισσα» στο Αιγαίο


Η Ερμούπολη είναι η πρωτεύουσα της Σύρου αλλά και η πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Μια ξεχωριστή πόλη στο κέντρο του Αιγαίου με αρχοντικό αέρα και με μεγάλη παράδοση. Είναι σπουδαίο τουριστικό, εμπορικό αλλά και διοικητικό κέντρο καθώς είναι η έδρα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που περιλαμβάνει τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και η έδρα της νομαρχίας Κυκλάδων. Νησί άγριο, βραχώδες αλλά με ιδιαίτερη ομορφιά Η Σύρος μαρτυρά σε κάθε βήμα του επισκέπτη την ένδοξη και μακραίωνη ιστορία του. Σύρος, η νύμφη του Αιγαίου.
Το αρχοντικό νησί των Κυκλάδων δεσπόζει στο κέντρο του νησιώτικου συμπλέγματος και γοητεύει τους επισκέπτες του με τις μοναδικές ομορφιές του.
Η Σύρος ή Σύρα, όπως αλλιώς την αποκαλούν, γειτονεύει από την βορειοανατολική πλευρά προς το νότο με την Άνδρο, τη Tήνο, τη Mύκονο, τη Nάξο και την Πάρο. Από την νοτιοδυτική πλευρά προς τα δυτικά με τη Σίφνο, τη Σέριφο, τη Kύθνο και τη Kέα.
Καθώς το πλοίο προσεγγίζει το λιμάνι της Ερμούπολης, το οποίο υπήρξε το πρώτο εμπορικό λιμάνι της Ελλάδας, καταλαβαίνει γιατί όλοι την αποκαλούν «Αρχόντισσα».

Το όνομα «Σύρος» προέρχεται από το Φοινικικό Ουσύρα, που σημαίνει ευτυχής ή το «Συρ» που σημαίνει βράχος!
Μιλήσαμε με τον Πρόεδρο της ΤΕΔΚ Ν. Κυκλάδων και Δήμαρχο Ερμούπολης κ. Γιάννη Δεκαβάλα για την πόλη την «Αρχόντισσα του Αιγαίου» την ταυτότητά της και τα προβλήματα που ζητούν λύσεις.

Μπορεί να ανθήσει ο εναλλακτικός τουρισμός στην Ερμούπολη

- H Eρμούπολη είναι ένας τουριστικός δήμος. Έχει λοιπόν σαν πρώτο στόχο την προσέλκυση επισκεπτών. Ποια είναι όμως η μορφή τουρισμού που έχει η Σύρος και ποιες ενέργειες γίνονται ή προγραμματίζονται για την προσέλκυση του;

Πράγματι τόσο ο Δήμος της Ερμούπολης, όσο και οι άλλοι δύο Δήμοι του νησιού (Άνω Σύρου και Ποσειδωνίας) είναι τουριστικοί. Τόσο η Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και οι φορείς του νησιού δεν προσανατολιζόμαστε σε μια και μόνο μορφή τουρισμού.
Η Σύρος έχει τις υποδομές και τις προδιαγραφές που απαιτούνται για να «ανθήσουν» πολλές εναλλακτικές μορφές τουρισμού (πολιτιστικός, συνεδριακός, αθλητικός, θρησκευτικός, μαθητικός κ.λ.π.). Μέχρι στιγμής οι προσπάθειες μας τα τελευταία χρόνια έχουν ευδοκιμήσει, χωρίς να σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε ακόμα πιο καλή και αποτελεσματική δουλειά στον τομέα του τουρισμού.

-Έχει η Σύρος συγκεκριμένη και αναγνωρίσιμη «τουριστική ταυτότητα»;

H Σύρος είναι το νησί στο οποίο συμβιώνουν αρμονικά, κοντά δύο αιώνες τώρα, οι Ορθόδοξοι και οι Καθολικοί. Συνδυάζει με μοναδική αρμονία τη νεοκλασική Ερμούπολη, τη μεσαιωνική Άνω Σύρο, αλλά και την παραδοσιακή νησιώτικη αρχιτεκτονική των χωριών της. Αυτόν τον σπάνιο συνδυασμό τριών διαφορετικών μορφών Αρχιτεκτονικής δεν τον βρίσκεις σε κανένα απολύτως άλλο ελληνικό νησί. Ιδιαίτερα η Ερμούπολη για τους ειδικούς αποτελεί μοναδική περίπτωση ενός σπάνιου ανοιχτού αρχιτεκτονικού Μουσείου.

-Τι γίνεται με τις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως τα συνέδρια ή οι κρουαζιέρες;

O συνεδριακός τουρισμός έχει «ανθήσει» στο νησί μας τα τελευταία χρόνια και αν βελτιωθούν οι υποδομές μας θα προσελκύσουμε ακόμη περισσότερα συνέδρια στο νησί μας.
Πρόσφατα, μέσα από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ολοκληρώσαμε σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου την προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων με βασικό στόχο την προσέλκυση της ειδικής αυτής μορφής τουρισμού.

Πέντε χρόνια Μουσικό Φεστιβάλ Κυκλάδων και συνεχίζουμε…

-Το Μουσικό Φεστιβάλ Κυκλάδων κλείνει πέντε χρόνια ζωής φέτος, ποιες εκδηλώσεις έχετε προγραμματίσει;

To Moυσικό Φεστιβάλ Κυκλάδων μέχρι σήμερα είχε εκπλήξει με την συμμετοχή μουσικών παγκόσμιας φήμης και εμβέλειας, (Λεων. Καβάκος, Δημ.Σγούρος, Γιάννος Μαργαζιώτης, Νικόλαος Καβάκος, Βακαρέλης κ.λ.π. Το πρόγραμμα του 2009 το επιμελείται η εταιρία «CLASSICAL MUSIC NETWORK» σε συνεργασία με το Πνευματικό μας Κέντρο και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο, χρόνο με το χρόνο γίνεται όλο και πιο ποιοτικό, όλο και πιο γνωστό.

Δεν μας λείπει το κυκλοφοριακό ενώ αργεί το Πολεοδομικό σχέδιο

-Ποιά είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει η Σύρος κατά πόσο και πως βοηθάνε οι φορείς;

H Ερμούπολη έχει λύσει όλα τα βασικά προβλήματα υποδομών της (Υδρευσης. Αποχέτευσης,Βιολογικού κ.λ.π.).Ο ΧΥΤΑ ολοκληρώνεται μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού στα διοικητικά όρια της Άνω Σύρου. Θα έλεγα ότι βασικό πρόβλημα αντιμετωπίζουμε όπως όλη η Ελλάδα, αλλά και όλες οι σύγχρονες πόλεις ανά την υφήλιο με το κυκλοφοριακό, ενώ με το Σχέδιο του Πολεοδομικού Διατάγματος περνάμε τα «μαρτύρια του Χριστού» μέχρι να εκδοθεί από τα συναρμόδια υπουργεία, και κυρίως από το Υπουργείο Αιγαίου.
Οι φορείς είναι πάντα στο πλευρό της Αυτοδιοίκησης για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.


2
Οδηγούμεθα σε κατάρρευση

Να βάλουν «λουκέτο» απειλούν πολλοί τουριστικοί και νησιωτικοί δήμοι, λόγω της προωθούμενης από την κυβέρνηση διάταξης περί μειώσεως του τέλους παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5% (το εν λόγω τέλος καταβάλλεται από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στους δήμους). Ρωτήσαμε τον Δήμαρχο Σύρου και πρόεδρο της ΤΕΔΚ Κυκλάδων για τις απώλειες που προβλέπει από τη μείωση του τέλους και ιδού η απάντηση:

- Η μείωση του τέλους παρεπιδημούντων τι σημαίνει για την Ερμούπολη;

Το συγκεκριμένο τέλος αποτελεί το 20-28% των τακτικών εσόδων των κυκλαδίτικων δήμων. Η οικονομία των νησιών του νομού μας, στηρίζεται στον τομέα του τουρισμού. Το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων είναι σήμερα η κύρια πηγή εσόδων η οποία μας βοηθά στο να ανταποκριθούμε στις πολλαπλές απαιτήσεις και εξυπηρετήσεις των επισκεπτών. Η κατάργηση του τέλους παρεπιδημούντων θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική κατάρρευση του νησιωτικών και τουριστικών δήμων και θα μειώσει δραματικά το επίπεδο των παρερχομένων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες μας. Ήδη σήμερα αντιμετωπίζουμε το μεγάλο πρόβλημα της μη καταβολής τελών από επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν εποχιακά. Η απώλεια των εσόδων για τους ΟΤΑ λόγω της εποχιακής λειτουργίας των επιχειρήσεων και η κατάργηση του τέλους παρεπιδημούντων δεν μπορεί με κανένα τρόπο να καλυφθεί από το ενιαίο τέλος επιτηδεύματος. Ως πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Κυκλάδων για άλλη μια φορά επαναλαμβάνω τα αυτονόητα:
Πρώτον.
Το Τέλος Παρεπιδημούντων έχει θεσμοθετηθεί από το 1976 ( Ν.339/76 όπως αυτός τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε από μεταγενέστερους Νόμους). Έχει δηλαδή «ζωή» πλέον των 30 ετών. Πώς λοιπόν η επιβολή του τέλους παρεπιδημούντων είναι παράνομη και πως ένας νόμος μπορεί να κριθεί ως παράνομος; νόμος αντισυνταγματικός μπορεί να υπάρξει, αλλά νόμος …παράνομος ασφαλώς και δεν μπορεί να υπάρξει.
Δεύτερον.
Το τέλος παρεπιδημόντων καταβάλλεται από τον πελάτη – χρήστη των υπηρεσιών των ξενοδοχείων, όπως επίσης και το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων (καφετέριες, κλπ) από τους πελάτες των επιχειρήσεων αυτών. Οι επιχειρήσεις παρακρατούν το ποσό αυτό και είναι υποχρεωμένες να το αποδώσουν στον αντίστοιχο Δήμο ή Κοινότητα. Συνεπώς το τέλος δεν επιβαρύνει τις επιχειρήσεις, αλλά τον πελάτη τους. Δεν είναι φόρος και ούτε επηρεάζει τα έσοδα της επιχείρησης. Είναι άξιο απορίας για κάθε λογικό άνθρωπο, πως, κατά τον κο Κουζούπη, το τέλος επηρεάζει τα έσοδα της επιχείρησης και μάλιστα σε ποσοστό 15%.
Τρίτον.
Το τέλος έχει θεσμοθετηθεί για τη χρηματοδότηση των τουριστικών ΟΤΑ, έτσι ώστε να προσφέρουν υπηρεσίες που συμβάλουν και προωθούν την τουριστική ανάπτυξη. Τα χρήματα δηλαδή που καταβάλλουν οι πελάτες των επιχειρήσεων, επιστρέφονται μέσω της παροχής υπηρεσιών στους επιχειρηματίες. Τα έσοδα από το τέλος κατευθύνονται κυρίως σε υπηρεσίες καθαριότητας, σε τουριστικές υποδομές, στην τουριστική προβολή, κλπ. Αποτελεί δηλαδή συμπληρωματικό έσοδο για την τουριστική τοπική ανάπτυξη.
Τέταρτον.
Οι ΟΤΑ για την αντιμετώπιση των αναγκών που δημιουργούνται την τουριστική περίοδο, καταβάλουν σημαντικά ποσά για την αντιμετώπιση τους. Βασική πηγή χρηματοδότησης είναι τα προαναφερόμενα τέλη. Σήμερα, παρά τις χαριστικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει υπέρ των επιχειρηματιών χωρίς να ζητηθεί η γνώμη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το έσοδο από το τέλος παρεπιδημούντων ξεπερνά στις Κυκλάδες το ποσό των 10 εκ. ευρώ. Ειδικότερα για ορισμένους ΟΤΑ αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές των εσόδων τους. Η απώλεια αυτών των σημαντικών ποσών θα οδηγήσει μοιραία είτε σε υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών είτε σε μετακύλιση τους στους δημότες , μέσω των δημοτικών τελών.
Πέμπτον.
Η απώλεια για ορισμένους ΟΤΑ (π.χ. Μυκόνου, Θήρας, κλπ) θα είναι δυσβάστακτη αφού το τέλος αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. Κοινότητας Οίας) ξεπερνάει το 50% των τακτικών εσόδων της. Αντιλαμβάνεστε σε μια τέτοια περίπτωση, ένας ΟΤΑ που έχει ψηφίσει τον προϋπολογισμό του και έχει συγκεκριμένο ύψος υποχρεωτικών δαπανών είναι αδύνατο να λειτουργήσει και να παράσχει στοιχειωδώς ποιοτικές υπηρεσίες.
Έκτον.
Αποτελεί μύθο το ότι η κατάργηση του τέλους θα ευνοήσει τον τουρισμό κι αυτό γιατί α) σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη κατά μέσο όρο ένας τουρίστας επιβαρύνεται μόνο με 1,5 ευρώ συνολικά την ημέρα, κατά το διάστημα παραμονής του σε έναν τόπο και β) μακροπρόθεσμα θα πληγεί ο τουρισμός ενός τόπου, όταν σε αυτόν ο αρμόδιος ΟΤΑ αδυνατεί να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες προς τους επισκέπτες του.
Έβδομον.
Σύμφωνα με την κειμένη νομοθεσία για οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση η οποία αφορά την Τ.Α, ζητείται η άποψη της ΚΕΔΚΕ. Για το τόσο σημαντικό θέμα δεν υπήρξε καμία συζήτηση της Πολιτείας με τα θεσμοθετημένα όργανα μας. Είναι κατανοητό ότι η αντίδραση της ΚΕΔΚΕ, με τη δήλωση παραίτησης του Προέδρου της κου Νικήτα Κακλαμάνη Δημάρχου Αθηναίων , όσο και του συνόλου των ΟΤΑ της Χώρας μας , αποδεικνύει το πόσο σημαντικό για τους ΟΤΑ είναι το έσοδο αυτό.
Σήμερα η Τ.Α. οδηγείται σε οικονομικό αδιέξοδο διότι συνεχώς μας μεταφέρονται από την Πολιτεία νέες αρμοδιότητες, χωρίς όμως τη μεταφορά των αντίστοιχων οικονομικών πόρων για την άσκηση τους, όπως προβλέπει άλλωστε το Σύνταγμα μας. Επιπλέον η Κυβέρνηση δεν έκανε πραγματικότητα ακόμη και την ίδια της τη δέσμευση , ότι θα αναπληρώσει τα απολεσθέντα έσοδα από την δραματική μείωση του τέλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: